![]() |
Simun Vrochek (1976 - ) |
Glukohvsky METRO 2033 univerzuma 2015-ben már több tucat regényből áll, amiből az Európa Könyvkiadó az eredeti duológián – Metro 2033 és Metro 2034 – kívüli írásokat 2013 telén kezdte el kiadni. A tervek szerint csak a legjobban sikerült írások fognak megjelenni, tehát a gondos szerkesztésnek, válogatásnak hála, a „tömegtermelés” nálunk már nem fog esetlegesen a minőség rovására menni. A sorozatba tartozó, magyar nyelven is elérhető – tehát sem az időrendi, sem a megjelenés szerinti eredeti sorrendhez nem ragaszkodott a magyar kiadó! – hatodik kötet A pétervári háború, ami a két Andrej Gyjakov regényhez hasonlóan Pétervárra, vagyis Pityerbe repíti el az akcióban gazdag fantasztikumra vágyó olvasókat.
A szerteágazó pityeri metró egyik jelentéktelenebb kis állomásáról ismeretlenek ellopják a generátort, ami nélkül az ott lakók élete lehetetlenné válik. A nyomok egy népszerűtlen, de népesebb, fegyverekkel jól ellátott állomás lakosaira mutatnak, ezért a helyiek kelletlenül, de elhatározzák, hogy szövetségeseikkel együtt háborút indítanak a létfenntartó eszköz visszaszerzéséért. Az elhúzódó ellenségeskedés során azonban a szövetségesek sorai közt is egyre fokozódik a feszültség: az emberi rosszindulat mellett a véletlen kovácsolta, valószínűtlen összetételű csapatnak a megváltozott ökoszisztéma öntudattal bíró értelmes lényeivel is meg kell birkóznia. A csapat vezetője, Iván, a gyökértelen, de elnyűhetetlen digger, aki a háború előtt ideje nagy részét állandó életveszélyben, folytonos hadakozással és gyűjtögetéssel töltötte a szörnyetegek között - a felszínen és a mélyben egyaránt.
„…Mihez kezdesz, amikor mindent elveszítettél? Mész, és a folyóba ölöd magad? A gyengék így tesznek. Az erősek így tesznek. És az olyanok, mint te, a középszerű, se-hús-se-hal emberek, azok inni kezdenek.”
Vannak azok a poszt-apokaliptikus világok, amik megpróbálják a lehető legjobban ötvözni a képzelet és a valóság szörnyűségeit abban a valóságban, ahová elkalauzolják az olvasókat, vagyis azok, amik szinte teljesen realistának tűnnek – kapásból Cormac McCarthy kult-regénye, Az út ugrik be példának –, és amelyekben a drámai helyszín csak a hátterét adja valami nagyobb, jelentősebb mondanivaló regényes kifejtésének. A Metró 2033 sorozatba tartozó regények viszont nem ebbe a fajtába tartoznak: science-fiction-nek nem is mondanám egyáltalán, hiszen mindenféle tudományos alapot nélkülöz akár az, hogy a katasztrófával végződő háború után a természetben milyen genetikai mutációk jelennek meg, akár az ezekben a könyvekben jelentős szerepet játszó részek, a földalatti létre áttért emberiség társadalmi változásai hatnak sokszor elég hiteltelennek.
Kell egy bizonyos laza nemtörődömség ahhoz, hogy egy legyintéssel elnézzük például a művészetnek, az eunuch operaénekeseknek vagy a bordüriánusozó „társadalmi elit”-nek szentelt állomás kialakulásának valószerűtlenségét. Kicsit olyan érzésem volt, hogy a földrajzilag jól elhatárolható területek nagy száma miatt az emberek különbözőségére, a széthúzásra, a kisstílű politizálásra vagy az idegengyűlöletre hajlamos természetük bemutatása során a szerző (de már Glukhovsky is!) átesett a ló túloldalára. De persze lehet, hogy csak én vagyok túlságosan idealista, aki hisz abban, hogy legalább a kipusztulás küszöbén ennél egy kicsit nagyobb összetartozást mutatna a fajunk.
„…Motiválatlan döntések nem léteznek. Csak titkolt vágyak, amelyek végre felszínre kerülnek.”

„…ahhoz, hogy azzal háljunk, aki tetszik nekünk, legalább egy kicsit szeretnünk kell saját magunkat is…”
A pétervári háború ízig-vérig kalandos akció-regény, amiben ömlik a vér, kalászként hullanak a szereplők, a kalas (AK-47) csak pillanatokra hallgat el, az elmaradhatatlan klasszikus főhős mellett atipikus szereplőket találunk – ki hallott már például szimpatikus, szocialista, majdnem-liberális szkinheadről, aki nem is annyira fajgyűlölő, márpedig Überführer pont ilyen –, a történet pedig minden igényt kielégítően csavaros. Előzetes várakozásommal ellentétben kicsit kevésnek találtam benne a „szörnyes” jelenetek számát, de az emberi ellenfelek miatt unatkozásra nem marad időnk így sem. Gondolom, akiknek tetszettek az eddigi Metro 2033 regények, azok ezzel is tesznek egy próbát – ők nem fogják megbánni. Hozzájuk új olvasóként ezzel a kötettel is lehet csatlakozni, hiszen önálló, lezárt a történet, mégis talán illene az eredeti duológiával nyitni a sort, amit elvileg még idén trilógiává egészít ki Glukhovsky. Nekem azért kicsit meglepetést jelentett, hogy idén ez a regény jelent meg a sorozatban magyarul, nem pedig a Gyjakov-féle trilógia harmadik része, de remélem, az is jön hamarosan.
ÜberFührer? Komolyan így hívják az egyik szereplőt? Medve anyám! :D
VálaszTörlésBezony és talán ő a "legszimpatikusabb". :)
Törlés