Lőrinczy Judit - Ingókövek
Sztálingrád másik csatája

Műfaj: fantasy, háborús
Hossz: 456 oldal / 919.296 karakter
ISBN: 978 615 5229 32 9
Beleolvasás:
ITT
Vásárlás:
BOOKER
Tartalom:
Sztálingrádot elátkozta a neve. A németek és szovjetek több százezer áldozatot követelő csatájáról mindenki hallott már – ám a másik, melyet a város és a halál vívnak egymással, évszázadok óta folyik, és mind a győzelem, mind a vereség lelkekbe kerül… Wilhelm Galler, a magányos mesterlövész életre kelő szobrok és különös látomások között bolyong a néptelen városban; Wolfgang Lindt hadnagy a lelkét elemésztő emlékek elől menekülne, ám Sztálingrád nem ereszti; Galina, a pilótanő a Volga túlsó partjáról száll az elátkozott vidék fölé; a sztálingrádi Vaszilij pedig ismeretlenné vált utcákon kísérti a sorsot – és próbálja lefizetni a végzetét. Négy ember, szembenálló felek, akiket azonban mégis összeköt a közös sors és a láthatatlan gúzs, amelyet Sztálingrád font köréjük.
![]() |
Lőrinczy Judit (1982-) |
„Ilyen nagy úr az éhség. Néha a hazaszeretetnél is nagyobb.”
Ugyanis az Ingókövek szenzációsan jó! Olvasás előtt volt bennem egy jó adag félsz, hogy – bocsánat a hímsovinizmusért – képes lehet-e egyáltalán egy ennyire fiatal hölgy a II. világháború egyik legvéresebb és legfontosabb csatájához méltó reális csatajeleneteket, hadmozdulatokat, városi utcai harcokban használatos stratégiákat jól megírni. Azt nem gondoltam, hogy az emberi drámák, sorsok, megpróbáltatások bemutatásával esetleg gond lenne, de az olvasmányos, filmszerűen látványos akció jeleneteken általában a férfi kollégák is elbuknak. (Tisztelet annak a kevés kivételnek!) Nos, Judit csillagos ötösre szerepelt a PL-blog szubjektív és fenemód kukacoskodó csata-tesztjén. Az egész könyvet imádtam az elejétől a végéig. Ez mondjuk nem akkora csoda, hiszen én gyakorlatilag a Sztálingrád (csak moziban – az első sorból! – legalább háromszor néztem meg) és az Ellenség a kapuknál című filmeken nőttem fel. (...és persze a Das Boot-on, csak utóbbi nem kapcsolódik Sztálingrádhoz.)
![]() |
Random háborús képek helyett inkább néhány kedvenc képemet rakom be a poszthoz Tőle. Egy teljesebb válogatásért IDE KATT! |
„Ezer arca volt ennek a városnak, gyárnegyedek rozsdamarta vas-arca, parti sétányok, virágzó gyümölcsfák ezerszínű kavalkád-arca, csöndes faházikók otthon-arca, lakótelepek szögletes, törtfehér-arca, gondosan tervezett parkok és terek, Sztálin-szobrok bronz- és márványarca. De most csak egyféle van. Éjjel narancsvörösen izzó, fekete sziluettek, nappal kihűlt, füstölgő szürke kőromok erdeje, pokolbéli táj, amelyben szörnyek keltek életre. Vaszilij néha úgy képzelte, látja őket, de a város vagy elnyelte a távoli árnyakat, vagy közelebb érve eszét vesztett, kóborló civilekké, szökött bajtársakká, máskor ellenséges katonákká változtak, és kölcsönösen tüzet nyitottak egymásra.”

![]() |
Jo Walton - Farthing című könyvéhez készült borító. |
Az Ingókövek egyszerűen – nagy költségvetésű – filmvászonra kívánkozik. Mivel magyar, ezért oltári nagy kár, hogy sosem fog elkészülni. Illetve: talán el kéne adni a könyv jogait egy orosz kiadónak, akik meggyőződésem, hogy zabálnák ezt a történetet és hatalmas siker lenne ott. Elég lenne a bevezető másfél oldalát – amit legalább tízszer elolvastam véletlenszerű időpontokban, annyira tetszett a szavakból áradó emelkedettség – lefordíttatni és elküldeni, hogy meg legyen a külföldi szerződés. Megérdemelné! Esetleg így a film is elkészülhetne. Én pedig addig is lelkesen várom az írónő következő könyvét – és pótolom a novelláit is, ha tudom (ITT mondjuk van néhány.) –, ami egy fantasy lesz majd, ha jól hallottam! (Arra pedig így utólag külön büszke vagyok, hogy dedikált példányom van.) :D
„Minden városnak lelke van. Arcuk változékony, akár az embereké, tízezer ablakszemükkel követik lépteinket, bennük élünk és ők is mibennünk, láthatatlan pókfonalakkal kötődünk a helyhez, melyet otthonnak nevezünk. Ide születtünk? Vagy messziről érkeztünk, néma hívásra? Oly hosszú idő után végre befogadtak, gyökeret verhetünk valahol, vagy netán sorsunk örök bolyongás, eltaszít magától a világ?
Minden városnak lelke van; élettelen kő, fa, malter, tégla ne tévesszen meg! Hatnak ránk, nyelvünk kiszárad, és varázsütésre fényes öröm vagy éppen furcsa, oktalan szomorúság költözik szívünkbe.
Azt gondoljuk, mi magunk vagyunk a lélek, a lüktető, tervező erő, s a város csupán egy a mérnöki szülőszobák terepasztalain készülő, megannyi elvetélt ötletből. Megácsoljuk, mint egy színpadi díszletet, és ha már nem kell e kellék az élet színművéhez, felperzseljük, fallal kettéosztjuk, betonpalástot terítünk a játszóterek helyén ásott atomtemetőkre, sóval hintjük be a lerombolt utcák sebhelyét.
De mi történne, ha a kőnek, fának, malternak és téglának ez az elegye fájdalmat érezne? Büntetlenül megtehetünk-e vele bármit? Nem hordozná-e magán a bélyeget, mit a pusztítás égetett elhagyott épületei homlokára? Nem áll-e bosszút, nem ejt-e csapdába? Nem játszana kényére-kedvére, vagy éppen esztelen fájdalmában szörnyű játékot élőkkel s holtakkal? Nem kellene inkább erős fákat ültetnünk, a betont feltörnünk, újravakolnunk házarcát, beüvegezni minden kitört ablakát? Nem kellene lekaparni, leválasztani – akár a kisgyermek szokta bőréről a vart – a hulladékhegyeket? Megbocsátani bűnöket, eltemetni múltat és holtakat?
Az én városomnak lelke van.
Azt hittük, a miénk; hányszor kívánták meg idegenek, és pusztultak el végül falai között! Ez a város kontinensnyi messzeségből vonzó préda, sok-sok nép szülötteinek közös tömegsírja. Nem ősi, ám nem is ifjú; oly hallgatag, mintha örök álomba merült volna. Szép lassan elfelejtkeztünk átkokról és sorsokról, a történelem önmagát ismétlő, gigászi kelepcéiről; mi, másnak nem, csak szemünknek, a mindenható józan észnek hívő emberek. Pedig nem halál ez, csak némaság és holtig fogadott bosszú.
Hagyta forogni az idő kerekét, mit bánta ő, hogy új nevet kapott tőlünk, hangzatos, ideológia szülte nevet, mely eldöntötte sorsát, és amelyért – akár akartuk, akár nem – küzdeni, élni, halni kellett. Mert sok száz év után újabb hadsereg érkezett kapui alá, birtokvágytól és örült eszméktől hajtva, győzelemre éhesen.
Így lett az én városom szimbólum.”
A könyvért köszönet az Ad Astra Kiadónak!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése