Marina és Szergej Gyacsenko - Arszen és a játék hatalma
(Metamorfózis 02.)
Marina és Szergej Gyacsenko - Цифровой, или Brevis est
(Метаморфозы 02.)
Eredeti megjelenés: 2009
Magyar kiadás: Metropolis Media, 2013
Műfaj: sci-fi, fantasy
Hossza: 280 oldal (kb.)
Fordította: H. Fejérvári Margit
Vásárlás:
BOOKER
Tartalom:
Arszen egy átlagos fiú - átlag feletti képességekkel, ha szenvedélyére, a számítógépes játékokra gondolunk.
Függőségét felismeri és kihasználja egy forradalmian új játékokat gyártó cég, akiknek Arszen hamarosan első számú tesztjátékosa lesz, miközben valódi élete, iskolai tevékenysége darabokra hullik - de a Játékhoz képest ez semmit sem jelent neki.
Aztán egy napon Arszen gyanakodni kezd, hogy a virtuális valóság határát feszegető játékokat gyártó vállalat célja esetleg valami más lehet, mint amit mondanak neki - és könnyen lehet, hogy nem csupán emberek szórakoztatása a céljuk, hanem egyenesen az univerzum manipulálása...
A 2005-ben Európa legjobb íróinak választott ukrán szerzőpáros eleddig egyetlen magyar nyelven is megjelent regényéről, az Alekszandra, és a Teremtés növendékei című könyvről már elég régen – másfél éve – írtam. A Metamorfózis sorozat második részének megjelenésére 2009 óta vár az a kevés olvasó, aki felfedezte magának ezt az M-realism alzsánerbe tartozó fantasy-sorozatot.
„…minden emberbe annyi liter sikert önt a sors, amennyi a bátorsága benzintankjába belefér.”
Marina (1968- ) és Szergej Gyacsenko (1945- ) |
Nem kerülhetem el, hogy a nagyszerű elődhöz hasonlítsam a folytatást, aminek ugye már a rajongók fokozott elvárásainak kell majd megfelelnie. Biztos vagyok benne, hogy ez sikerülni fog neki, és nem lesz elárasztva a net negatív értékelésekkel, bár a rövidke regény most is fel fogja adni a leckét majd az olvasóknak – bár talán nem annyira, mint az elődje. (Milyen furcsa máris nagy elődként hivatkozni az első részre, de esetünkben pontosan erről van szó!) A szereplők ugyan itt is kamaszkor körüli fiatalok, de természetesen a mű most sem gyerekkönyv.
„…Minden létezik, amiben hiszünk.”
A napjaink Oroszországában játszódó könyv főszereplője Arszen, a tizennégy éves tanuló/iskolakerülő, aki szinte minden idejét egy online játékkal tölti és közben igazi pénzt is keres ezzel a tevékenységével. Hamar kiderült számára, hogy született tehetsége van az emberek manipulálására. A játékbeli karaktere, a Miniszter akkora befolyással és hatalommal rendelkezik már, hogy egy titokzatos csoport figyelmét is felkelti. Mikor Arszen megismerkedik Makszimmal, az „Új játékok” egyik alkalmazottjával, aki álmai munkáját ajánlja fel neki – amennyiben megnyer egy képességfelmérő versenyt, amit hozzá hasonló fiataloknak rendeznek –, még nem is sejti, hogy az élet és a virtuális valóság milyen könnyedén és végzetesen keveredhet össze.
„…ők nem intrikusok, a szüleid, ők egyszerű, érző emberek, de a fő, hogy erősen kötődnek hozzád. Olyan erősen, hogy az egyszerűnél is egyszerűbb lesz irányítani őket…”
A könyvből nekem hiányzott az első részben masszívan kézzelfogható orosz valóság és az Oroszországra oly jellemző szokások ábrázolása. A vodka plusz savanyú-uborka, diszkotéka és hasonló autentikus stíluselemek helyett most meg kell elégednünk egy – egyébként remek – úttörőtáboros résszel, de aztán nagyjából ennyi. Mindenesetre ez az első részben még kétségtelenül kidolgozottabb aspektusa volt a könyvnek. A könyv eleje egyébként összességében nem nagyon tetszett. Még Arszen karaktere sem volt különösen szimpatikus – bár visszahúzódó, „kocka” természetére a szerzők remek magyarázattal szolgáltak a szintén saját külön világukba menekülő szülők képében –, különösen Alekszandrával összehasonlítva. Külön kiemelhetném még Gyacsenkóék nem is igen burkolt kritikáját a „bloggerkedés” és az online addikciók káros hatásainak kérdéskörében, de úriemberként inkább nem teszem.
"…Tudod, mit vettem észre? Írsz egy szokványos, középszerű, jelentéktelen posztot – kevés a komment, a követők jönnek. Írsz valami kiélezettet, botrányosat – sok a komment, a követők meg kezdenek eltűnni. Vagy megsértődnek, vagy irigyelnek…"
"Arszen tudta, alighogy mindenki kimegy a konyhából, anyja azonnal előveszi a táskából a laptopot, fellép az internetre, és belép az Élő Újságba. Apja meg, ahogy meglátja, hogy Arszen és az anya el van foglalva, bemegy a szobájába, és bekapcsolja a televíziót. Mindegyikük érzi, hogy valahogy nem helyes, amit tesz; mindegyikük normális családban nőtt fel, ahol családi esték is voltak, könyvek is, vendégek is, az erdőbe is jártak piknikezni. De a mamának sokkal érdekesebb, mi történt napközben a követőivel, az apa meg, mintha oda lenne szögezve, ül a tévéből áradó hírek előtt, a globális hírektől kezdve a helyiekig. Akár világválság, akár egy részeg ütött el egy gyereket – ez információ, ezt tudni kell, ez izgalmas."
Olvasás közben hamar kiderült számomra, hogy mint az internetes játékokat – és szenvedélyt – bemutató regény, nálam ez a mű is megbukott, mint egyébként eddig az összes többi is, amely megpróbálta. (A közelmúltból például Ursula Poznanski Erebos-a.) Úgy látszik, egyszerűen nem lehet írásban életszerűen és érthetően átadni – például – egy World of Warcraft raid fergeteges hangulatát vagy akár a különféle nyersanyagok farmolásának lélekölő unalmát, főleg nem – már bocsánat –, de egy naiv laikusnak. Az ugyanis azért érezhető volt, hogy Gyacsenkóék nem született „gémerek”, hanem olyan „tradicionális értékek” mellett teszik le a voksukat, mint a sport, a természet, a család, a fizikai munka vagy akár a katonaság. Még szerencse, hogy a könyv a játékokról szóló részt csak a mondanivaló egyszerű szemléltetése miatt szükségszerű analógiának szánja.
Még manapság is azzal rémisztgetnek néha a kutatók, hogy az információ központú társadalomban az egyének fokozottan elidegenednek embertársaiktól, esetleg pont fordítva, vakon alávetik magukat a többség akaratának. Ehhez a gondolatmenethez már csak egy kicsit merészebb ugrás kell – meg egy kis technikai fejlődés –, hogy máris Arszen valóságában találjuk magunkat, ahol a valóság átfordulhat a virtuális világba és az egy másik virtuális valóságba és az egy következőbe majd egy újabba – vég nélkül, és hogy mikor – ha egyáltalán! – vagyunk az eredeti kiindulópontban, azt szinte lehetetlen lesz megmondani, és a leginkább felzaklató gondolat, hogy esetleg erről egyáltalán nem is fogunk majd tudni. (Ha értelmezhetetlen lenne ez a gondolat, akkor gondoljatok a Matrix film alapötletére.)
„…A játékban ellenben Arszen mindenható.”
A szerzőpáros sötét jövővízióját olvasva nekem az volt az érzésem, hogy ez a könyv valahogy az Alekszandra irreverz verziója. Ott erősen thrilleres/horrorisztikus felütéssel kezdődött a könyv – sötét alakok követték a hősnőt és nem igazán lehetett érteni, hogy most akkor mi is van –, aztán lenyugodtak kicsit az események, hogy a végén kapjunk az arcunkba egy komoly intellektuális bombát. Most viszont csendesen kezdődik a könyv, folynak a „langyi” online események – érdekesen, de nem túl izgalmasan –, aztán egyre több kicsi, zavaró történés, fura dolog hatására folyamatosan nő a feszültség (nem is beszélve a minőségről!!!) – semmi sem az, aminek tűnik, ez ugyebár alapvetés a hasonló könyveknél! –, míg a végéhez közeledve már egyre nyilvánvalóbb, hogy nagy a baj. Arszen ugyan már-már isteni hatalomra tesz szert „Pinokkió” és programtársai, például a „Csajok” és a „Pénz” – mit meg nem adtam volna én is ezekért! – jellemromboló jóvoltából, de a probléma megoldása még így sem lesz egy leányálom a számára, hiszen az ellene szövetkező erő tényleg halálos. A könyv legvége pedig egyszerűen tökéletes. Érthető, nem törekszik az olvasó tudatos összezavarására – mint akár az első rész, ami ott már „kicsit” túlságosan is művészi volt a számomra –, hatásos és a legjobb, hogy az addig olvasottak alapján félelmetesen reális és hihető is.
Az a két rész elolvasása után sem egyértelmű – nekem –, hogy a két regénynek magán az átalakulásokon kívül van-e közös pontja, vagyis ugyanabban az „univerzumban” játszódik-e egyáltalán. Egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy Alekszandra és Arszen – teszem azt – Torpában, a Speciális Technológiák Főiskoláján összefuthatnának. Meggyőződésem, hogy ez a rész is inkább az intellektuálisabb, emocionálisabb szórakoztató irodalmat olvasók kedvence lesz. És bár az első résztől egy kicsit elmarad néhány szempontból, de még így is bőven kiemelkedik a tucat-művek közül. Vajon jön a harmadik rész is?
A könyvért – és az előolvasás lehetőségéért – köszönet a Metropolis Mediának!
Most nagyon irigyellek, hogy te már olvastad.
VálaszTörlésDe legalább tudom, hogy milyen történetre számíthatok :)
Reméljük, hogy ez a kötet megteremti a sorozat népszerűségét és lesz harmadik rész is.
Én a többi Gyacsenkó kötetet is várom. :)
Törlésaz első részen elrontottak mindent, amit csak lehet, kivéve a fordítást, de addig meg sokan el sem jutottak már. (ha valaki elolvasta volna a könyvet a kiadónál, erre pillanatok alatt rájöhetett volna.)
VálaszTörléstényleg remélem, hogy a második résszel nagyobb szerencséjük lesz.
Úgy legyen!
TörlésBasszus, de irigyellek! :)
VálaszTörlésOFF:
Netes játékokról szólva, Ready Player One megvolt?
Igen, persze. :)
TörlésNahát! És még írtál is róla! :) Bocs...
Törlés:)
Törlésennek a könyvnek polcomon van a helye. :) nekem az első is nagy kedvencem. ;)
VálaszTörlésElvileg még augusztusban megjelenik, de ha nem akkor szeptemberben.
Törlés